Netarifinis užsienio prekybos reguliavimas
Pasaulio muitinių veikloje tarifinių (susijusių su muitų ir kitų mokesčių taikymu bei jų lengvatomis) ir netarifinių užsienio prekybos reguliavimo metodų santykis kinta.
Europos Sąjungoje (toliau – ES) įgyvendinus laisvo prekių judėjimo principą, mažinant kliūtis tarptautinei prekybai ir investicijoms, išaugus poreikiui užtikrinti saugumą bei saugą prie ES išorės sienų, keičiasi muitinių vaidmuo.
Vis svarbesnę reikšmę įgyja netarifinių užsienio prekybos reguliavimo priemonių (prekybos politikos priemonių) taikymas. Tai į ES muitų teritoriją įvežamoms bei iš jos išvežamoms prekėms nustatyti draudimai, apribojimai bei specialieji reikalavimai, pagrįsti visuomenės dorovės, viešosios tvarkos arba visuomenės saugumo, žmonių, gyvūnų sveikatos bei gyvybės apsaugos, aplinkos apsaugos, nacionalinių meno, istorijos ar archeologijos vertybių apsaugos, žuvų išteklių apsaugos, ekonominių interesų apsaugos ir kt. reikalavimais.
Produktų saugos ir saugumo bei kitus reikalavimus, susijusius su išvardytomis sąlygomis, nustato tarptautiniai susitarimai, ES bei nacionaliniai teisės aktai, apibrėžiantys konkrečius tam tikrų produktų (pvz.: maisto produktų, cheminių medžiagų, atliekų, kultūros vertybių, dvejopos paskirties prekių, narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei jų pirmtakų, žuvininkystės produktų ir t. t) tiekimo rinkai (išleidimo į laisvą apyvartą), eksporto, o kai kuriais atvejais ir tranzito bei kitų muitinės procedūrų reikalavimus. Šių priemonių taikymo svarba pabrėžiama ir Sąjungos muitinės kodekse, kur muitinės misija apibrėžiama ne tik kaip ES ir jos narių finansinių interesų apsauga, teisėto verslo skatinimas, bet ir ES bei jos gyventojų saugos ir saugumo, aplinkos apsaugos užtikrinimas. Pažymėtina, kad Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, ES teisės aktai čia taikomi tiesiogiai arba jų nuostatos perkeliamos į nacionalinius teisės aktus.
ES teisės aktais nustatyti netarifiniai užsienio prekybos reguliavimo metodai daugiausia susiję su tam tikrais papildomais arba specifiniais reikalavimais. Pavyzdžiui, licencijos ar leidimo, sertifikato ar atitikties deklaracijos pateikimu, tam tikrų sąlygų laikymosi įrodymų pateikimu ir panašiai.
Įgyvendinant netarifines užsienio prekybos reguliavimo priemones, greta muitinės kontrolės vykdomos ir veterinarinė, fitosanitarinė, produktų kokybės ir saugos, kitos kontrolės rūšys. Todėl viena iš muitinės vykdomo netarifinių užsienio prekybos reguliavimo priemonių taikymo efektyvumo prielaidų yra bendradarbiavimo tarp muitinės ir kitų kontroliuojančių institucijų gerinimas. Šis bendradarbiavimas įgyja vis didesnę reikšmę įgyvendinant „vieno langelio“ ir „vieno sustojimo“ (kai visi su prekių tikrinimu susiję veiksmai atliekami vienoje vietoje) principus.
Netarifinių užsienio prekybos reguliavimo priemonių ir jas reglamentuojančių teisės aktų sąrašas.
„Muitinė, kaip netarifinių priemonių įgyvendinimo institucija ypatingą svarbą įgavo pastaraisiais metais kuomet prasidėjo karo veiksmai Ukrainoje. Ant muitinės pečių užgulė tarptautinių ekonominių sankcijų įgyvendinimo našta. Įgyvendinant sankcijomis nustatytus reikalavimus muitinė lanksčiai ir racionaliai taiko papildomas kontrolės priemones, atlieka prevenciją ir kintančių prekių srautų monitoringą. Muitinei tenka derinti kontrolės veiksmus su visomis suinteresuotomis pusėmis - verslu, tarptautiniais partneriais ir kitomis valstybinėmis institucijomis.“
Informacija atnaujinta 2024-05-22