Lietuvos muitinė, bendradarbiaudama su „Lietuvos geležinkelių“ grupės krovinių vežimo bendrove „LTG Cargo“, atliko tyrimą dėl 2023 m. birželio – rugpjūčio mėnesiais kitų Europos Sąjungos valstybių į trečiąsias šalis eksportuotų prabangių automobilių. Buvo atlikta automobilių, kurių vertė 50 tūkstančių eurų ir daugiau, eksporto analizė į Kazachstaną, Baltarusiją, Uzbekistaną, Sakartvelą, Kirgiziją per Lietuvos Respublikos muitinės postus. „Tyrimo metu, pasinaudojant viešai prieinamais šaltiniais, nustatyta, kad didžioji dalis automobilių po atliktų muitinės formalumų trečiojoje šalyje, pavyzdžiui: Kazachstane, Baltarusijoje, Uzbekistane, Sakartvele bei Kirgizijoje, vėliau buvo pervežti ir įregistruoti Rusijoje. Nustatėme, kad bendra Rusijoje registruotų automobilių statistinė vertė 43 030 897 eurų“, - sako Muitinės departamento generalinis direktorius Darius Žvironas. Vadinasi, beveik kas antras iš ES į trečiąsias šalis eksportuotas prabangus automobilis pateko į Rusijos rinką. Tokiu būdu buvo apeitos 2014 m. liepos 31 d. Tarybos Reglamento (ES) Nr. 833/2014 dėl ribojamųjų priemonių atsižvelgiant į Rusijos veiksmus, kuriais destabilizuojama padėtis Ukrainoje, 3h ir 3k straipsnių nuostatos, draudžiančios tiesiogiai ar netiesiogiai parduoti, tiekti, perduoti ar eksportuoti lengvuosius automobilius į Rusiją arba naudojimui Rusijoje. Lietuvos muitinė informaciją apie minėtus galimus sankcijų apėjimus perduos muitinį tikrinimą ir eksporto forminimą atlikusių ES valstybių muitinėms dėl tolimesnio tyrimo bei dėl eksporto kontrolės sustiprinimo mažinant sankcijų apėjimo riziką. Taip pat Lietuvos muitinė imsis papildomų priemonių prabangių lengvųjų automobilių eksporto kontrolei stiprinti. Muitinio įforminimo metu bus daugiau dėmesio skiriama muitinei pateiktuose dokumentuose esančios informacijos ir pačių dokumentų autentiškumo patikrai, reikalaujama pateikti gamintojo deklaraciją automobilių eksporto į trečiąsias šalis atveju, reikalaujama eksportuojamų prekių gavėjo įsipareigojimo neparduoti, kitaip neperduoti ir nenaudoti įsigyto automobilio nesilaikant tarptautinių sankcijų taikymo sąlygų. Eksportuotojai, kurių automobiliai buvo eksportuoti, o vėliau registruoti Rusijoje, galės tęsti transporto priemonių eksporto veiklą tik tuomet, kai bus baigti tyrimai dėl galimo sankcijų pažeidimo, taip pat, kai eksportuotojai muitinei pateiks informaciją apie savikontrolės priemones, leisiančias užkardyti tolesnius galimus pažeidimus. Lietuvos muitinė informaciją apie minėtus galimus sankcijų apėjimus perduos muitinį tikrinimą ir eksporto forminimą atlikusių ES valstybių muitinėms dėl tolimesnio tyrimo bei dėl eksporto kontrolės sustiprinimo mažinant sankcijų apėjimo riziką. Taip pat Lietuvos muitinė imsis papildomų priemonių prabangių lengvųjų automobilių eksporto kontrolei stiprinti. Muitinio įforminimo metu bus daugiau dėmesio skiriama muitinei pateiktuose dokumentuose esančios informacijos ir pačių dokumentų autentiškumo patikrai, reikalaujama pateikti gamintojo deklaraciją automobilių eksporto į trečiąsias šalis atveju, reikalaujama eksportuojamų prekių gavėjo įsipareigojimo neparduoti, kitaip neperduoti ir nenaudoti įsigyto automobilio nesilaikant tarptautinių sankcijų taikymo sąlygų. Eksportuotojai, kurių automobiliai buvo eksportuoti, o vėliau registruoti Rusijoje, galės tęsti transporto priemonių eksporto veiklą tik tuomet, kai bus baigti tyrimai dėl galimo sankcijų pažeidimo, taip pat, kai eksportuotojai muitinei pateiks informaciją apie savikontrolės priemones, leisiančias užkardyti tolesnius galimus pažeidimus.
|